TM meditáció gyerekeknek

A gyerekek számára egy természetesen pihentető, megnyugtató módszer a Transzcendentális Meditáció, amely ráadásul a tanulásra is nagyon jó hatással van.

A Transzcendentális Meditáció gyerek technikáját 4 és 10 éves kor között tanítjuk. Mivel ennyi idős gyerekek számára nehéz lenne egy helyben ülni becsukott szemmel, itt nem a klasszikus meditálásról van szó: ők mozgás, játék közben meditálnak.

A technika nagyon egyszerű: a mantrát itt egy bölcsesség szóval helyettesítjük, amit magában ismétel a gyerek. Ez könnyedén és természetes módon segíti őt abban, hogy befelé irányuljon a figyelme. A meditációs idő nem hosszú, csupán kétszer 5 perc naponta, ideális esetben reggel és délután. Ez a rendszeresség segít abban, hogy naponta kétszer elmerülve egy csendes nyugalomban hamar tartós jó hatások álljanak elő. A gyakorló már a kezdet kezdetétől tapasztalja azt a rendkívüli változást, amelyet az agyban eredményez a TM meditáció gyakorlása: egy teljesen egyedi, összerendezett, koherens agyműködés jön létre, amely rendkívül pozitív hatást gyakorol a tanulási képességekre és a memóriára is. (Erről bővebben a kép alatti szövegrészben.)

 „Ha a világon minden 8 éves gyereket megtanítanánk meditálni, egy generáción belül eltűnne az erőszak a földről.” (Dalai Láma)

A TM gyerek technikát csak meditáló szülők gyermekeinek tanítjuk meg, mivel fontos, hogy a szülő jó példával járjon elöl. A gyermek általában azt követi, amit a szülei tesznek. Nagy összetartó erő tud lenni a családban, ha együtt meditálnak a családtagok. A mély pihenés, feltöltődés, stresszoldódás azt jelenti, hogy több türelem és kedvesség jut egymás számára, így a gyermekeknek is.

10 éves kor fölött már a Transzcendentális Meditáció felnőtt technikáját tanítunk. A felnőttekhez képest itt csupán annyi a különbség, hogy ahány éves a gyerek, annyi perc a meditációs ideje. Tehát egy 14 éves gyerek számára napi 2×14 perc a meditációs idő reggel és délután, és csak 20 éves korára éri el a 20 perces, teljes felnőtt meditációs időt.

A legkreatívabb gyerekek a világon

Hogy mennyire jó hatással bír a rendszeres meditáció a tanulásra, azt sok százezer gyerek tudná alátámasztani, akik a világ olyan országaiban élnek, ahol már az iskolai tanmenet része a TM technika gyakorlása. Van például egy általános iskola Iowa állam kukoricaföldjei között az Egyesült Államokban, ahol a gyerekek egymás utáni években 5-ször nyerték meg a világ legkreatívabb gyermekeinek versenyét (Destination Imagination or Odyssey of the Mind).

Világszerte minden évben mintegy 100 000 gyerek vesz részt ezen a versenyen, ahol a kreatív problémamegoldási képességet tesztelik. Érthető, hogy általában a világ legtehetségesebb gyerekei neveznek erre a versenyre.  A verseny szervezői egyszer megkérdezték az iskola igazgatóját, dr. Ashley Deanst, hogyan találják meg ezeket a kivételesen tehetséges gyerekeket, hiszen a világon egyetlen más iskola sem tud felmutatni ilyen eredményeket. Az igazgató nevetve azt válaszolta: „Mi nem válogatunk, mindenkit felveszünk, aki jelentkezik hozzánk. Aztán megtanítjuk meditálni, és ezzel arra, hogyan használja ki teljesen agyi képességeit.”

A kreatív problémamegoldás különleges agyműködést követel. A probléma elemzéséhez ugyanis bal agyféltekés működésre van szükség, míg a kreatív megoldás megtalálásához a jobb agyfélteke aktivitása szükséges. Ugyanakkor fontos az összehangoltság, a koherencia a két agyfélteke között. Pontosan ez az, amit a Transzcendentális Meditáció rendszeres gyakorlása kifejleszt a koherens, összehangolt, egyedül a TM-nél mért agyműködés révén.

Ez gyerekek és felnőttek számára egyaránt gyümölcsöző hatású.

Scroll to Top